You are here

Speciale technieken

MAURER enkelvoudige dilatatievoegen zijn verkrijgbaar in verschillende versies voor constructieve systemen blootgesteld aan het verkeer. In alle soorten van constructieve systemen is er duidelijk onderscheid tussen twee belangrijkste functies "starre verankering" en "waterdichte aansluiting". Dit laat toe om een optimale dilatatievoeg te bekomen die bestaat uit deze 2 componenten, nl. het  afdichtingsprofiel en de rand constructie, en deze af te stemmen op de projectgebonden randvoorwaarden.

Technische informatie (pdf): 

D80 Dilatatievoeg

MAURER D80

Aan de basis van de MAURER D80 voegovergang staat het zeer betrouwbaar en duurzaam MAURER D80 klauwprofiel en bij behorende afdichtingsrubber.

De 100% waterdichte afdichting komt tot stand door een vorm en kracht gesloten verbinding van klauwprofiel en rubber. De constructies worden prefab geleverd waardoor lassen in het werk tot een minimum worden beperkt en de conservering in optimale staat blijft. Hierdoor wordt een zeer hoge kwaliteit en levensduur van de voegen bereikt. Het waterdichte klauwmechanisme zonder schroeven of losse klemmen dat decennia lang perfect functioneert, is de grote kracht van de MAURER voegbanden voor dilatatievoegen.

Dit soort constructie maakt een eenvoudige vervanging van afdichtingsprofielen mogelijk zonder de klauwprofielen te beschadigen.

Technische informatie (pdf): 

XW1-Dilatatievoegen

De MAURER XW1-dilatatievoegen zijn gebaseerd op de zich reeds bewezen MAURER enkelvoudige dilatatievoeg.

De toegestane dilatatie werd verhoogd tot 95 mm (tussen 5 en 100 mm). De nieuwe geometrie zorgt ook voor een aanzienlijke vermindering van de geluidsemissies, specifiek het bandgeluid afkomstig van voertuigen.

 

De MAURER XW1 is de enige enkelvoudige geluidsarme voegconstructie zonder boutverbindingen en losse delen, dit maakt deze constructie zeer betrouwbaar en geheel onderhoudsvrij.

Technische informatie (pdf): 

XL1-Dilatatievoeg

MAURER XL1-dilatatievoegen voor wegbruggen met MAURER voegband en golvend profiel zijn ontworpen voor een maximale dilatatie van 100 millimeter.

Het klauwprofiel is aan de bovenzijde afgedekt met een speciale vorm gegeven randplaat die zorgt voor een optimale geluidsreductie. Zij staan ​​garant voor de verkeersveiligheid, zijn geluid reducerend en hebben een lange levensduur.

MAURER XL1-dilatatievoegen zijn waterdicht, vormen geen problemen bij het sneeuwruimen en zijn vrij van onderhoud. Onderhoud onder de dilatatievoeg is niet nodig.

Technische informatie (pdf): 

BETOFLEX®-dilatatievoegen

maurer soehne, maurer.eu

MAURER Betoflex® is een milieuvriendelijke polymeerbeton gebruikt om een ​​starre en waterdichte verankering van de klauwprofielen van MAURER enkelvoudige dilatatievoegen in brugconstructies mogelijk te maken. MAURER Betoflex® dilatatievoegen hebben een lage inbouwhoogte en zijn daarom bijzonder geschikt voor renovatie werkzaamheden.

MAURER Betoflex® kan gebruikt worden om de aansluitingen met het wegdek gelijkmatiger te maken en derhalve bij te dragen aan effectievere geluid reductie.

Technische informatie (pdf): 

Dilatatievoegen voor spoorwegbruggen

MAURER DB Dilatatievoegen (DB = Deutsche Bahn AG / Duitse Spoorwegen) voor dilataties van 40, 80 en 130 millimeter worden gebruikt voor spoorwegbruggen.
Een speciaal mattenprofiel zorgt voor de waterdichte opname van bewegingen, de verkeersbelasting evenals de naadloze ondersteuning van de rails met ballast substantie.
Verankering en waterdichte aansluiting op de stalen randprofielen wordt verzorgd door aluminium klauwprofielen en voorgespannen bouten.

MAURER DB dilatatievoegen zijn goedgekeurd door de Deutsche Bahn AG. Grotere dilataties kunnen worden bereikt door een serie van deze MAURER DB dilatatievoegen achter elkaar.

Technische informatie (pdf): 

Meervoudige dilatatievoegen

MAURER meervoudige dilatatievoegen zijn de meest voorkomende vorm van brugdekvoegen gebruikt in wegbruggen wereldwijd.

Wat is er zo uniek aan deze constructie?
Onze meervoudige dilatatievoegen zijn een samenstelling van speciaal gelaste stalen elementen door Maurer die parallel zijn samengevoegd,
gecontroleerd in gesynchroniseerde en ondersteund door specifieke controle mechanismes; ze worden gescheiden door MAURER afdichtingsprofielen
klemmend vergrendeld door hun vorm; en ze zijn bevestigd aan het constructieve systeem door een starre verankering.

Lamellen voegovergang

Bij een MAURER lamellenvoegovergang is iedere lamel vast gelast aan een ondersteunende traversenbalk.Zo ontstaat er een verschuifbare constructie. Tussen de traversenbalken zijn stuurveren geplaatst, die zorgen voor een gelijkmatige afstand tussen de lamellen.Deze afstand is afhankelijk van de voegspleet van het kunstwerk.

Zwenktraverse dilatatievoeg

De MAURER zwenktraverse dilatatievoeg is met name geschikt voor grote en complexe bewegingen, wanneer weinig ruimte beschikbaar is of voor gebruik in aardbevingsgevoelige gebieden. De lamellen van een MAURER Zwenktraversen voegovergang worden op ondersteunende traversenbalk geleidt op glij-opleggingen. Door een zwenkmechanisme worden de lamellen parallel gestuurd. Dit maakt het mogelijk om zonder restricties lamellen naast elkaar te plaatsen en bewegingen op te nemen van meer dan 2 meter in elke richting.

Technische informatie (pdf): 
Speciale technieke, brugvoegen Norma

De Norma-voeg is een flexibele, waterdichte compoundvoeg, die toegepast wordt:

  • Bij vaste opleggingen om rotaties op te nemen en zo scheurvorming te verkomen in de wegbekleding.
  • Bij beweegbare opleggingen om rotaties en uitzettingen tot 20mm op te vangen.
  • Overal waar scheurvorming in asfalt kan voorkomen.

Deze voeg is volledig waterdicht en heeft een bewegingscapaciteit van 20mm (± 10 mm).

 

Voordelen van de Norma-voeg:

  • hoog rijcomfort
  • afwezigheid van geluidshinder
  • snelle plaatsing
  • na enkele uren afkoeling reeds berijdbaar

 

Technische informatie (pdf): 
Structurele opleggingen, Maurer

Brugconstructies moeten zo te zijn opgelegd dat er een stabiel geheel ontstaat. Zo kunnen bewegingen van het wegdek (vb. uitzetten door hitte) worden opvangen. Emotec levert al tientallen jaren opleggingen in alle soorten en gewichten voor openbare werken en privéwerken.

EMOTEC is dé referentie voor speciale technieken in de bruggenbouw!

  • plaatsing gebeurt door gespecialiseerd personeel
  • volautomatische vijzelinstallatie

 

Elastomeeropleggingen zijn gemaakt uit polychloropreen, een elastomeer of synthetisch rubber, of uit natuurlijk rubber, en zijn versterkt met stalen platen om de drukweerstand te vergroten.

De beweging wordt toegelaten door elastische vervorming van het elastomeer. De dikte van de oplegging bepaalt de mogelijke verplaatsing. Voor grotere verplaatsingen kan een glijsysteem worden toegepast dat bestaat uit een PTFE-blad (polytetrafluorethyleen) en een blad gepolijst roestvast staal. Een blokkeringssysteem kan beweging verhinderen in één of twee richtingen.

Elastomeeropleggingen zijn de meest eenvoudige opleggingen en daardoor ook erg voordelig. Typisch worden elastomeeropleggingen toegepast voor relatief kleine lasten. De oppervlakte van de oplegging stijgt met de op te nemen last. Voor grotere lasten worden elastomeeropleggingen snel te groot en komen eerder stalen opleggingen in aanmerking.

  • TYPE B: Volledig omhuld
  • TYPE C: met stalen platen voor verankering
  • TYPE E: met PTFE-blad in stalen plaat voor glijding over Inox
  • TYPE C: met traanplaat voor verbeterde hechting
Technische informatie (pdf): 

Potopleggingen bestaan uit een stalen cilinder (de ‘pot’) gevuld met een niet gefretteerd elastomeerkussen waarin een zuiger past. Het elastomeerkussen is volledig ingesloten en voorzien van een speciaal ontworpen dichting zodat zettingen door de vertikale belasting worden vermeden.

De draaiing is mogelijk door de elastische vervorming van het rubber. Een glijsysteem kan verplaatsing toelaten in één of twee richtingen.

Potopleggingen kunnen grote tot zeer grote lasten dragen zonder zetting. De draaiing is echter beperkt. Door de weerstand van het rubber ontstaan bovendien parasitaire krachten in de brugconstructie.

Bolvormige opleggingen bestaan uit twee sferische oppervlakken die over elkaar kunnen glijden. Het onderste oppervlak is bekleed met PTFE en het bovenste met gepolijst roestvast staal.

Zowel draaiing als verplaatsing worden mogelijk gemaakt door glijding van gepolijst roestvast staal op PTFE. Daardoor hebben bolvormige opleggingen een zeer lage weerstand tegen draaiing en torsie. In tegenstelling tot potopleggingen zijn bij bolvormige opleggingen parasitaire krachten onbestaand en is de draaiing quasi onbeperkt

oplegging, bolvormig, maurer sohne
msm oplegging, maurer, emotec

In bolvormige opleggingen met MSM® is het klassieke PTFE vervangen door het superieure MSM® (MAURER Sliding Material). De drukweerstand is dubbel zo groot als die van PTFE. Daardoor kunnen de afmetingen worden beperkt en zijn bolvormige opleggingen met MSM® vaak goedkoper dan de klassieke bolvormige opleggingen met PTFE. Door die kleinere afmetingen ontstaat een grotere ontwerpvrijheid en worden slankere constructies mogelijk met opnieuw besparingen op materiaalkosten.

De weerstand tegen slijtage is veel groter dan bij PTFE zodat de levensduur ook aanzienlijk toeneemt. Bovendien blijven deze superieure eigenschappen gelden bij zeer lage temperaturen.

Bolvormige opleggingen met MSM® zijn bijzonder geschikt voor bruggen van een hogesnelheidslijn, bij zeer grote verticale krachten, wanneer de gevraagde draaiing groot is en wanneer de verplaatsingen snel moeten kunnen optreden.

 

 

Niets is onmogelijk!

MAURER levert ook opleggingen voor speciale toepassingen en buitengewone toepassingsgebieden. De oplossingen die wij aanbieden zijn individuele, krachtige en zeer efficiënte opleggingen die de meest voorkomende vormen van opleggingen overschrijden. U kunt steeds terecht met al uw specifieke en meest uiteenlopende vragen en problemen. Wij onderzoeken dit en bieden de meest project specifieke oplossing aan.

 

Constructies zoals bruggen, hoge torens, sportstadia,… zijn extra gevoelig aan allerhande krachten die trillingen opwekken.

Trillingsdempers worden gebruikt om te vermijden dat deze trillingen de levensduur van de constructies zou verminderen.

Deze trillingsdempers worden verbonden met de  constructie om zo de trillingen op te vangen en worden het best geplaatst op de positie waar de grootste trillingen optreden.

Emotec biedt voor elke toepassing een gepast dempingsysteem!

Hier spreken we over een massa-veer-demper systeem. De veer zal bepalen op welke frequentie de TMD optimaal zal kunnen werken.
De demper zal zorgen voor een optimale dempingscoëfficiënt.
De massa wordt bepaald door de massa ratio en de modale massa van de structuur.

Bij een grotere massa bekomt men een systeem met een grotere massatraagheid en een kleine amplitude.
Bij een kleine massa bekomt men een systeem met een kleine massatraagheid en de grote amplitude.

Elke demper is bijgevolg uniek voor de constructie waarvoor deze is berekend.

Om alle mogelijke trillingen te kunnen opvangen onderscheiden wij hier drie verschillende trillingsdempers met een massa-veer-demper systeem.

  • Tmd-V: om verticale trillingen op te vangen
    bv: trillingen opgewekt in bijvoorbeeld een danszaal of een voetgangersbrug
  • Tmd-H: om horizontale trillingen op te vangen
    bv: horizontale trillingen opgewekt in een voetgangersbrug
  • Tmd-P: om schommelingen op te vangen
    bv: wind inwerkend op een destillatietoren

     

Technische informatie (pdf): 

Viskeuze dempers werken met een hydraulische cilinder. Deze demper zal kortstondige inwerkende krachten tegenhouden en traag inwerkende krachten doorlaten.
In de hydraulische cilinder zitten kleine gaten zodat de vloeistof van de ene kant naar de andere kant  stromen. In het geval men een trage verplaatsing heeft (bv: thermische uitzetting, krimp,…) kan de demper deze verplaatsingen opvangen aangezien de vloeistof in de demper tijd heeft om te verplaatsen.

In het geval van kort inwerkende krachten (bv wind, verkeer,…) die de structuur - waarmee de demper verbonden is - zelf kan opnemen zal de demper niet bewegen.

Indien er kortstondige grotere krachten inwerken dan diegene die de structuur zelf kan opnemen, zal de demper bewegen en daarbij de opgenomen energie omzetten in warmte.

 

Deze demper kan gemaakt worden voor zowel kleine als zeer grote toepassingen.

  • MHD:  voor het  opvangen kortstondige grote krachten op te vangen en het doorlaten van grote trage inwerkende krachten (foto)
Technische informatie (pdf): 

Deze dempers zijn specifiek ontworpen om de trillingen die opgewekt worden in kabels (bijvoorbeeld bij hangbruggen) op te vangen.
Deze trillingen kunnen ontstaan door inwerkende wind, regen of nog het plots afvallen van een sneeuw of ijslaag op kabels.
Hier kan men maar liefst vijf verschillende dempers aanbieden die zowel met behulp van wrijving als met hydraulische cilinders werken.
Voor elke toepassing kunnen wij zo voor u de meest geschikte kabel demper aanbieden.

Technische informatie (pdf): 
Speciale technieken, vijzeltechnieken

EMOTEC is, op basis van jarenlange ervaring, in staat om de meest uiteenlopende constructies op de juiste hoogte te brengen.
Aan het vijzelwerk gaat altijd een uitgebreide analyse vooraf rond de benodigde capaciteit, optimale vijzelposities, stabiliteit en de positionering van de eventuele tijdelijke steun- en geleidingsconstructies.

Dit precisiewerk wordt gesterkt door een ruim assortiment vijzels tot ± 300 ton!

 

Technische informatie (pdf):